Sovrutiner! :)

Jag vet att det är en del mammor eller kanske t.om pappor som läser min blogg och därför är jag lite nyfiken på hur ni gör med era barns sovrutiner på kvällen? :)

Personligen så har vi väl inte några direkta rutiner som vi följer till punkt och pricka men en vanlig kväll brukar se ut ungefär såhär:
Runt kl. 8 så byter vi om till pyjamas, gör mat och kryper ihop i soffan tillsammans och äter.. Sedan får Lilleman sitta och mysa i min famn och då oftast somna in och då går jag in och lägger honom i sin säng.. Han brukar vakna till då men så lägger jag hans goskanin jämte honom och då somnar han oftast direkt och sover sedan hela natten.. (Än så länge peppa peppa).. :)
Så mellan halv 9-9 brukar han somna och då hinner man ändå få lite egentid på kvällen vilket är väldigt skönt! :)

Ibland eller snarare väldigt sällan händer det att han börjar gråta när man lagt honom i sängen men då har jag som princip att aldrig ta upp honom.. Dock går jag in och ger honom nappen, lägger goskaninen på plats och sedan trötsar jag honom genom att stryka honom över ansiktet och vyssa tills han lugnat sig.. Oftast beror den gråten på att han är övertrött så därför ska han inte lära sig att mamma eller pappa tar upp honom så fort han gråter lite.. :)
Och än så länge fungerar det alldeles utmärkt.. :)
Dock måste jag säga att jag är helt emot "låta ligga och skrika-metoden" då dem antagligen skriker av en anledning men däremot behöver man inte alltid ta upp dem så fort dem skriker.. :)
Men det är som sagt min personliga åsikt och jag vet att alla föräldrar gör olika.. :)

Så därför är jag lite nyfiken på hur ni gör och vad som fungerar för er? :) Eller helt enkelt bara era åsikter! :)

Kommentarer
Postat av: sara

ge han mycket mat så han verkligen blir mätt... så ska du se att han sover hela nätterna.!!

2011-05-19 @ 21:07:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback