Cupcakes

Här är receptet jag använde till mina cupcakes. Finns ju 1000 olika så jag valde ett enkelt eftersom att jag aldrig gjort det innan.
 
Ingredienser:
125g smör, osaltat

1ägg

2dl mjölk

4 1/2dl vetemjöl

1dl socker

1msk vaniljsocker

3tsk bakpulver

Gör så här:

Smält smöret, ställ åt sidan. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Vispa ner ägget och mjölken i det smälta smöret. Blanda försiktigt samman det med de torra ingredienserna. Rör bara precis så att allt blandat sig med en slickepott. Ställ pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet. Grädda i 180 grader i cirka 25 minuter eller tills en sticka kommer ut ren och de fått fin färg. Ta upp dem ur plåten och ställ dem att svalna på ett galler.

 

Cream cheese frosting:

60 g mjukt smör

5 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

1 msk färskpressad citronsaft

100 g philadelphiaost

Gör så här:

Rör smör, florsocker, vaniljsocker, citronsaft och philadelphiaost krämigt. (Jag använde min köksmaskin och lät den stå på i ca 8 minuter)

Dela upp frostingen och färga den i olika färger med karamellfärg eller behåll den vit.

Bred frostingen på cupcakesen och garnera med till exempel strössel.

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback