I vägen

Det är väl något som många av oss chaufförer får höra nästan dagligen av "vanligt folk". Hur mycket vi jämt är i vägen..
 
 Men idag var jag tydligen ivägen för en "vanlig bilist". Så mycket ivägen att bilisten tyckte att en omkörning av mig i en Kurva på en 80väg var okej. Vad han/hon inte såg var att det i kurvan kom en mötande bilist som rent instinktivt slänger sig ut mot vägkanten medan jag själv försöker bromsa ner mitt ekipage så gott jag kunde. De missade varandra med bara centimeter men vad bilisten på omkörning missade var att när hon/han passerade mig hade en viadukt med pelare och järnbalkar runt framför sig. Bilisten bestämmer sig tillslut för att slänga sig in framför mig, missa järnbalkarna precis och sedan köra iväg som ingenting medan jag trodde att mitt hjärta skulle stanna av chock. Det tog kanske 3 sekunder, på 3 sekunder kunde 3 familjer ha förstörts för alltid.. Allt för att En person tyckte sig ha mer bråttom än oss andra..  
 
 
Lastbilen är vårt jobb, det vi livnär oss på. Varje dag i ur och skur, sommar som vinter kör vi runt på vägarna med lastbilen, kör till olika företag/affärer/industrier och lämnar varor som Ni sedan handlar. 
Vi kör livsmedel till affären för att Ni ska få mat på bordet. 
Kläderna Ni köpte förra veckan har Vi kört ut till affären. 
Bilen du kör har Vi kört till bilaffären.
Vi kör bränsle till macken för att Ni ska kunna tanka era bilar.
Vi kör timmret till sågverket för att Ni ska kunna handla brädor, trävaror, möbler mm. 
Vi kör byggvaror som Ni bygger med. 
Vi kör flis till värmeverket för att Ni ska få värme i ert hus.
Vi kör grus till Er uppfart, asfalt till vägen Ni antagligen kör på.
Vi kör brev för att Ni ska få fram er post.
Vi kör tv-apparaterna som Ni tittar på tv på. 
Vinet och ölen Ni dricker till middagen har Vi kört ut till affären.
Chipsen och godiset Ni har till fredagsmyset kör Vi ut till affären. 
Medicinen till ditt sjuka barn har Vi kört till sjukhuset och apoteket.
Cykeln Ni cyklar på har vi kört till affären. 
Mobilen Ni håller i handen har Vi kört till affären. 
Isoleringen ni har i ert hus har Vi kört på vårt flak.
Sockret som Ni använder i era bakverk har åkt i Vår bulkbil. 
 
Listan kan göras oändlig men som ni ser så det mesta som gör att samhället fungerar transporteras mer eller på Vårt flak. Det är Vår uppgift att se till att Ni får era varor, livsmedel, byggdelar, mediciner till apotek och sjukhus mm mm.
Vi jagas ständigt att våra kör&vilotider och att köra EN enda minut över bestämd körtid kan ge Oss dryga böter. Vi konkurrerar med öststatare för att Ni kunder vill ha så billiga varor som möjligt utan Någon tanke på konsekvenserna av det. 
 
Men ja, ibland behöver vi blockera en väg eller ställa oss lite dumt på en trafikerad väg, för att godset måste fram! 
Sedan måste vi vidare till nästa kund som kanske undrar varför vi inte kommit tidigare utan en tanke på hur resten av Vår dag varit hittills. Det kan handla om mänsklig faktor, fel i planering, väntetider, lastbil som går sönder, trafikstopp på vägarna mm men vad alla Vi chaufförer strävar efter är att göra Våra kunder nöjda. 
Men allt sådant måste vi försöka förutse för att kunna planera vår dag. 
 
Lagen bestämmer våra kör&vilotider.
Lagen bestämmer att vår maxhastighet är 80 med släp/trailer. Även om verkligeheten är att en del även håller 90.. 
 
I allt detta kan jag bara utgå från mig själv. Jag håller mina tillåtna 80, Jag underlättar för både "vanliga bilister" och lastbilar som har bråttom vid omkörningar där Jag anser det vara säkert att blinka om Er. Även om Jag är stressad över om min körtid kommer att räcka hem eller inte, stressad över att jag har mitt barn att hämta på dagis, stressad över att komma hem när min sambo måste till jobbet, stressad för att byteschauffören måste iväg dem dagar jag är försenad. 
Men det är just det, Jag jobbar precis som Er för att komma hem.. Till Min familj. 
 
Återigen, idag kunde 3 familjer ha förstörts för att EN person ansåg sig ha mer bråttom än andra och gjorde en dum omkörning. 
Jag sitter fortfarande och tänker på vad som Hade kunnat hända om vägen inte hade varit så pass bred att bilarna kom förbi varandra.. 
 
MEN nästa gång Ni tycker att Vi bara är ivägen för Er för att Ni tycker Er ha mer bråttom än Oss, tänk då på att det på vårt flak kanske ligger medicinen till ert dödssjuka barn som inte kommer fram pga en olycka som enkelt hade kunnat undvikas. 
 
Ni är Stressade, Vi är stressade och Alla gör misstag MEN, en sådan idiotgrej som personen idag gjorde är så långt ifrån ett "vanligt misstag" man kan komma.. 
 
MEN på måndag ska jag ge mig ut på vägen igen, förhoppningsvis utan några "nästanolyckor" och kämpa vidare för det jobb som jag Älskar med ett leende på läpparna!
 
Så var rädda om er där ute! 
 
 
Min kärlek på hjul! 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback